Forspringet

Forberedelsesforløb og mentorstøtte

Mentorstøtte

Det er både unge og voksne, der kan have brug for støtte og forberedelse til uddannelser eller arbejdsmarkedet.

Dette kan foregår på to forskellige måder:

  1. Individuelle samtaler og jobformidlingsforløb
  2. Forløbene kan tage udgangspunkt i små hold kombineret med individuelle vejlednings –  og støttesamtaler, der tager højde for den enkeltes udfordringer.

 

Denne slags forløb kan dækkes ind under henholdsvis LAB-lovens § 91 mht. opkvalificering på det personlige, sociale eller arbejdsmarkedsrettede plan.

Eller den personlige og håndholdte jobformidling via LAB-lovens § 167 i forhold til beskæftigelses-mentoring

Disse mentorforløb kan tilbydes til alle typer af målgrupper, og kan formes efter de udfordringer, som der måtte være.

Livsmestringsforløb

Forløbets formål er at hjælpe målgrupper langt fra arbejdsmarkedet tættere på uddannelse/job ved at;

  • arbejde med udbedring, forstærkning og udvikling af den enkeltes personlige fundament, drivkraft og lyst til livet.
  • arbejde med selvværd og tankemønstre
  • arbejde med den enkelte deltager med fokus på dennes ressourcer og kompetencer rettet mod arbejdsmarkedet/uddannelse.
  • arbejde anerkendende og motiverende med individ og gruppe med fokus på at træne redskaber til at gøre hverdagen lettere for den enkelte. —
  • der kommer inspirations-besøg af rollemodeller, samt deltagerne besøger udvalgte virksomheder.

Forventede resultater

Den enkelte vil efter et forløb have opnået at;

  • Få indsigt i sig selv, sine egne styrker og svagheder
  • Arbejde med øvelser der styrker selvværd og motivation
  • Arbejde med forskellige teknikker til håndtering af de almindeligste problemstillinger
  • Få mulighed for at deltage i og bidrage til et fællesskab
  • Få anerkendelse og respekt
  • Have samtaler med andre deltagere, rollemodeller og muligvis virksomhedsejere på besøg
  • Være med på virksomheds/uddannelses-besøg

 

”Susanne er et menneske med et stort hjerte for andre. Hun får en til at se det hele på en positiv måde, og på en anden måde, så man tror på sig selv og kan mere. Susanne har støttet mig under min uddannelse til SSH’er. Det var positiv opbakning og tro på sig selv, selvom man er ordblind. Det gav energi og selvværd.”

Jette Sørensen, ordblind SSH'er

Klar-parat-snart - forløb

Forløbets formål er at forberede deltagerne på en kommende uddannelse og profession, og få den enkelte til at forholde sig til hvordan han/hun bedst muligt når sit valgte hovedmål via mindre og konkrete delmål.

  • Der arbejdes anerkendende og motiverende med individ og gruppe med fokus på redskaber til at gøre hverdagen lettere for den enkelte.
  • Der arbejdes med den enkelte borger og fokuseres på dennes ressourcer og kompetencer rettet mod uddannelsen og arbejdsmarkedet.
  • Introduktion til den valgte uddannelses hovedområder, samt hvad der kan forventes af et uddannelsesforløb i forhold pensum, fysisk og mental kapacitet, typer af skriftlige materialer og lign.
  • Borgerne hjælpes til at kunne se sig selv på arbejdsmarkedet i forhold til den valgte uddannelse og branche, ramt rådgives i forhold til relevante tiltag i forhold til at opnå deres mål.
  • Evt. uddannelses – og virksomhedsbesøg samt inspirationsbesøg af rollemodeller.

Forventede resultater

Den enkelte vil efter et forløb have opnået at;

  • Få indsigt i sig selv, sine egne styrker og svagheder
  • Arbejde med forskellige teknikker til håndtering af de almindeligste problemstillinger
  • Få overblik over uddannelsens krav samt have indblik i pensumkravene til praktisk erfaring og faglig kunnen.
  • Have samtaler med andre deltagere, kursusleder, rollemodeller og muligvis virksomhedsejere på besøg
  • Være med på virksomheds/uddannelses-besøg

“Susanne er en meget dygtig, kreativ og grundig person og har mange personlige styrker! Først og fremmest er det social intelligens. Folk omkring hende føler sig godt tilpas og hygger sig i hendes selskab! Når hun bliver optaget af noget, går hun 100 % ind for det. Hun er fuld af begejstring og engagement, så entusiasme er også en af hendes styrker. Hun står ALTID klar, når folk omkring hende har brug for hjælp. Omsorg og humor er nogle af hendes grundpiller, hun er god til at se ting fra en skæv vinkel og skabe smil og godt humør omkring sig.“

Irina Grauengaard, Projektleder og underviser, ZBC – Køge